dinsdag 9 februari 2010

VVD : Zeker nu niet




Recent ontving ik van de heer Brul (nr.2 VVD) een reactie op een eerder stuk: lessen in gemeentepolitiek 1. Hij reageerde onder meer met : 'En natuurlijk proberen wij (met) de door u genoemde strategien onze uitgangspunten onder de aandacht te brengen'.

Dit stuk was eigenlijk als een grap bedoelt, over hoe volksverlakkerij en kiezersbedrog in de politiek in het werk zou kunnen gaan. De opmerking van de heer Brul verraste me daarom, hij zou toch niet echt menen dat.....

Ik heb het verkiezingsprogramma van de VVD gelezen en ik kan u zeggen: de opmerking van de heer Brul is bloedserieus.

Een greep uit het 8 bladzijden tellende programma:

Belastingen en uitgaven

De VVD stelt voor om elk huishouden E 1.000 te geven, kosten voor de gemeentekas E 20 miljoen, om de lokale economie uit het slop te trekken (blz 3).
Voorheen kregen we dividend over onze Nuon-aandelen, en dat structureel opgenomen in onze begroting (ongeveer E 4 miljoen). Door de opbrengst snel te verkwisten, veroorzaak je dus een structureel tekort op de begroting. Zoals ook al eerder betoogd, komen er zware financiele tijden aan. Verkwisting is nu niet verstandig. Een stunt om kiezers te trekken op kosten van de gemeentekas.
Wat wordt bedoeld met 'om de lokale economie uit het slop te trekken'? Is bij de VVD echt de gedachte dat die E 1000 door elk huishouden ook daadwerkelijk direct in de lokale economie wordt besteed? Voor E 1000 rozen kopen of een dieseltank bij Alutech kopen? Wie verzint zo iets?
Om de inkomsten nog wat verder terug te dringen schaft de VVD ook de hondenbelasting en de toeristenbelasting af.

Later komt de VVD met plannen om wegen te overkappen. Eerst maakt de VVD de gemeente arm en dan moeten er forse uitgaven gedaan worden. Waar moet de gemeente het van betalen?

25% minder ambtenaren
Zoals eerder betoogd, de stellingname 'minder ambtenaren' doet het altijd goed. De VVD moet gedacht hebben: laten we hier eens lekker fors in opbieden. De gemeente Katwijk heeft ten opzichte van even grote gemeenten niet veel ambtenaren in dienst, terwijl we wel nagenoeg alles zelf doen. Wellicht kunnen we met minder ambtenaren af, maar levert het ook direct geld op? 25% minder ambtenaren? Gaan we dan dingen outsourcen? (kost ook geld) Gaan we dan ook dingen niet meer doen? Later stelt de VVD dat alles beter moet en meer kwaliteit van ambtenaren. Met 25% minder ambtenaren moet meer gedaan worden en meer kwaliteit geleverd worden (liberale humor)

Zijlhoek/De Woerd
De VVD wil de Woerd voor glastuinbouw behouden, sterker nog het glastuinbouwgebied moet daar nog verder uitbreiden. Dat had de gehele gemeenteraad graag gewild. Echter ruim een jaar geleden heeft de provincie en het rijk anders beslist en het is een feit dat de uitbreiding er daar niet komt en dat ook De Woerd in het streekplan geen glasbestemming heeft. De gehele gemeenteraad weet dat, de VVD weet dit ook. Waarom dan toch zo in je programma schrijven? volksverlakkerij en kiezersbedrog. Gelukkig weten de tuinders in het gebied precies hoe de vork in de steel zit.

bedrijventerrein
Nieuw bedrijventerrein op locatie Valkenburg zou niet nodig zijn omdat er grootschalige leegstand zou zijn op de bestaande terreinen. Hoe kom je erbij? Er is geen leegstand op Klei-Oost en nauwelijks in 't Heen. De Katwijkse Ondernemersvereniging pleit juist voor bedrijventerrein op de locatie Valkenburg. Als de VVD al niet meer voor ondernemers opkomt, voor wie dan wel?

Zomaar een greep. Ik ben geschrokken en dacht niet dat dit mogelijk was. De gemeente kan zich de VVD niet permiteren. VVD zeker nu? Zeker nu niet.




7 opmerkingen:

  1. Geachte heer Binnendijk,

    Het is mij de afgelopen jaren al vaker opgevallen, maar ook in deze blog geeft U er weer blijk van. Als U iets kennelijk niet begrijpt bent U net in staat om inhoudelijk te reageren en standpunten die de Uwe niet zijn als zodanig te bestrijden, maar vervalt U in minzame reacties, waarin U de integriteit van anderen (partijen en of leden van die partijen) in twijfel trekt. Zo kan ik toch niet anders concluderen, als U de VVD, en daarmee haar representanten, waaronder ik mij ook schaar, beticht van kiezersbedrog.
    Ik zal me daar door U niet toe laten verleiden, hoewel U volgens de mening van velen daar de afgelopen jaren, maar ook tijdens de campagneperiode meer dan voldoende aanleiding voor gegeven hebt.

    Ik roep U op als prominente CDA-er en wethouder in onze gemeente de waardigheid te behouden. U heeft menig voorganger die zich niet verlaagden tot deze wijze van politiek bedrijven. Ik weiger te wennen aan deze kennelijke nieuwe trend, zeker van een lid van een parti die normen en waarden hoog in haar vaandel heeft staan.


    Kier Brul.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte heer Brul,

    Ik vind dit een verbazende reactie. Alle punten die ik bespreek staan echt in uw verkiezingsprogramma. Gewoon feiten die een ieder op waarheid kan checken.Ik mag toch een mening hebben over uw programma? De VVD heeft vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staan,toch? Waarom doet u geen enkele poging om uw programma te verdedigen? Ik zou ook niet 123 weten hoe dat moet, maar het is niet mijn programma.
    In het bovenstaande verhaal maak ik duidelijk dat de VVD de kiezer voor de gek houdt.Datis inderdaad in strijd met mijn waarden en normen.

    Met vriendelijke groet,

    Daan Binnendijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte heer Binnendijk,

    Ons verkiezingsprogramma is voldoende duidelijk en zal velen aanspreken.

    Ik heb U aangesproken op andere (gedrags)aaspecten en daar gaat U niet op in. Is ook niet te doen zou ik zo zeggen.

    Niet wij houden de kiezers voor de gek. Het CDA wist vijf jaar geleden niet hoe hard zo moesten roepen dat voorwaarde om akkoord te gaan met de gemeentelijke herindeling was dat elke kern (oude gemeenten) zijn eigen identiteit moest behouden. Welnu, daar bent U volstrekt niet in geslaagd. Op zich tot daar aan toe, maar kom daar dan ook rond voor uit. En als U dan de mond vol heeft over het serieus nemen van de kiezers, waarom dan akkoord met M.O. in Valkenburg, waarbij een van de overwegingen van het CDA zijn geweest dat daar toch niet zo veel stemmen te halen zijn.

    Kortom, dergelijk gedrag naar kiezers en het eerder door mij genoemde laakbare gedrag naar Uw collegae. Daar heb ik U op aangesproken en daar gaat U niet op in.


    Kier Brul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte heer Brul,

    waarop u baseert dat de identiteit van de kernen niet is behouden, blijft mij volstrekt onduidelijk. Uit onderzoek dat het CDA afgelopen zomer heeft gedaan, blijkt een groot percentage van ruim 70% zich immer nog te herkennen in de eigen identiteit van de kernen. Betreffende de M.O., u geeft goed te kennen de discussie niet te hebben gevolgd (waar was u de afgelopen jaren eigenlijk?) want de woorden die u citeert zijn door het CDA afgewezen als een argument waarop het besluit is genomen. Het CDA heeft wat betreft de fusie in alle voormalige gemeenten unaniem voorgestemd.
    Ik heb overigens begrepen dat u ook actief bent op internet via hyves. Verschillende jeugdien en vrienden van mij hebben mij gevraagd wie toch die onbekende meneer Brul is die iedereen op hyves probeert uit te nodigen in zijn netwerk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeroen, Kier heeft de opdracht mij virtueel te stalken. Best leuk die aandacht. Als hij zich in de materie gaat verdiepen, zal het wel beter worden. Nu verder niet al te serieus nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net als u de kiezers niet serieus neemt.

    We zien elkaar!


    Kier Brul.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ah, daar is Kier weer. Dit is weer een misverstand: kiezers neem ik buitengewoon serieus. Ik vind dan ook dat ze de juiste informatie moeten krijgen, niet gepaaid moeten worden met gedachten waarvan de afzender weet dat die niet (meer)waar te maken zijn of dat ze E1.000 ten koste van de gemeentekas in het vooruitzicht gesteld krijgen. Kom, ga nu weer naar hyves!

    BeantwoordenVerwijderen