woensdag 3 februari 2010

Joop


In de Trouw is er elke dag een rubriekje waarin staat vermeld wat er precies 25 jaar geleden is gebeurd, wiens verjaardag het vandaag is en wie er vorig jaar of jaren daarvoor vandaag is gestorven. In de rubriek van vandaag staat dat op 3 februari 2006 Joop van der Reijden is overleden. Bij het lezen van zijn naam moest ik weer terugdenken aan deze prachtige bestuurder. In de nadagen van zijn omvangrijke bestuurlijke carriere liet hij zich door de CdK Jan Franssen strikken om waarnemend burgemeester van Valkenburg te worden. Ik denk dat Franssen daar nog weleens spijt van heeft gehad. Weliswaar hield Joop zich keurig aan de KRV-fusie-opdracht, maar van het gepassioneerde verzet tegen sluiting van het vliegveld zal de CdK gegruwd hebben.

Joop kwam op een moment naar Valkenburg (mogelijke fusie, vliegveldperikelen) dat niet beter getimed kon zijn. Valkenburg had een Joop nodig, en ik denk dat Joop ook een Valkenburg nodig had. Hij gedroeg zich in de regio alsof hij burgemeester van Amsterdam was, het leuke was dat hij vervolgens ook conform die statuur behandeld werd.

Met enige regelmaat vertellen 'Valkenburgse' raadsleden en ambtenaren prachtige verhalen over Joop. Ik heb ze allemaal al meerdere keren gehoord, maar toch verveelt het niet. Ook ik wil een anekdote aan mijn blog toevertrouwen (en ja, beste lezers, ook ik heb deze anekdote al meerdere keren verteld)

Elk jaar wordt in elke sierteeltcluster in Nederland een open dag bij de kwekers georganiseerd, genaamd 'Kom in de Kas'. In onze cluster Rijnsburg/Valkenburg wordt dit veelal in Rijnsburg georganiseerd omdat dit gebied een stuk groter is. Joop trok zich nooit wat aan van het begrip 'groot' en Kom in de Kas werd in een jaar (2004?) georganiseerd in Valkenburg i.p.v. Rijnsburg. Via zijn netwerk had hij oud-minister Braks uitgenodigd voor de openingsspeech. Na de speech stond Joop er op dat Braks met de bus meeging om in de Zijlhoek een bedrijf te bezichtigen. Braks stemde toe, maar gaf wel aan dat hij absoluut om 12 uur moest vertrekken. Geen probleem volgens Joop, na de bezichtiging van het bedrijf zou de bus er weer staan om hem dan weer bij zijn auto te brengen.

Echter na de bezichtiging, wel wind en regen, maar geen bus. Braks op hete kolen en Joop baalde als een stekker. Ik liep naar beiden toe, en zoals altijd bereid tot een opbeurend woord : "Meneer Braks, normaal wordt dit festijn in Rijnsburg georganiseerd. Ik kan u verzekeren dat dit in Rijnsburg niet was gebeurd". Joop maakte achter de rug van Braks wurgbewegingen naar mij, maar had snel een klein autootje geregeld waarin Braks en hij vervoerd konden worden. Vlak voor hij instapte, liep Joop nog even naar me toe, sloeg me op de schouder en zei : "Dag, klootjesvolk". Ik kon vervolgens door de regen en wind teruglopen.

Overigens, ook vandaag in de krant: zaterdag 28 maart opening Kom in de Kas door minister van der Laan. Waar? in Rijnsburg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten