dinsdag 16 februari 2010

Interview met wethouder Binnendijk (Westerbaan)

In de gezellig ingerichte werkkamer van wethouder Binnendijk had ik een interview met hem over de perikelen rondom de Westerbaan. Een onderwerp wat zeer actueel is. Het houdt de burgers bezig, maar het is ook zeker een item in de komende verkiezingen voor de gemeenteraad.


Waarom is de aanleg van de Westerbaan nodig?
De gemeente Katwijk heeft een 3e ontsluitingsweg nodig. Er is in het verleden al behoorlijk gebouwd (Zanderij) en ook in de toekomst (denk aan Vliegveld) zal er het nodige gebouwd worden. Woonwijken moeten goed ontsloten zijn, daarnaast wil de gemeente dat Katwijk aan Zee het winkelcentrum van de gemeente wordt, maar dan moeten de mensen er natuurlijk wel goed kunnen komen.

Als het u om ontsluiting gaat, dan kan dat toch ook via het Bosplein?
Om de ontsluiting op de centimeter nauwkeurig te bepalen, hebben we een verloskundige ingehuurd, hahaha.

Moet ik de vraag herhalen, of ...
Nee, sorry. We hebben uitvoerig onderzoek laten doen waarbij alle alternatieven onder de loep zijn genomen. De Westerbaan (een trace door/langs het duingebied) komt daar uit als verreweg de beste variant. Een variant die het meeste soelaas biedt voor het verkeersprobleem. Niet alleen voor de Zanderij, maar je ziet ook positieve effecten voor de Rijnstraat, Koningin Julianalaan en zelfs voor de Hoorneslaan. Een ontsluiting op het Bosplein heeft veel minder effect, het Bosplein is nu al een onduidelijk kruispunt, en daarnaast is het ook zo (dat heb ik net ook gezegd) dat het de bedoeling is om de mensen naar Katwijk aan zee te krijgen en niet zozeer naar het Bosplein. Een route naar het Bosplein levert natuurlijk ook weer bezwaren op, maar dan van andere bewoners.

Heeft de keuze om niet via het Bosplein te gaan, niet ook te maken met de net aangelegde speeltuin?
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Als het voor een trace noodzakelijk is dat de speeltuin verplaatst moet worden, dan moet de speeltuin verplaatst worden. Sterker nog, 1 van de traces van de Westerbaan moet een grotere 'bocht maken' waardoor in dat geval ook verplaatsing noodzakelijk is. Het al dan niet verplaatsten van de speeltuin is van geen enkele invloed op de keuze voor een trace.

Ik heb gehoord dat Katwijk er al meer dan 50 jaar over doet om de Westerbaan aan te leggen. Doet de gemeente over alles zo lang?
Die 50 jaar is wel een beetje een fabel die te pas en te onpas door wie het uitkomt geroepen wordt. Het is zo dat het idee van een Westerbaan al meer dan 50 jaar in de visie van de gemeente voorkomt, maar met enige regelmaat is het project weer even in de ijskast gestopt. Echt continu aan realisatie wordt er een jaar of 8 a 10 gewerkt.

Ook niet te kort, zou ik zeggen
Dat is waar, maar het is ook een zeer gecompliceerd project qua ruimtelijke ordening. Doordat je natuurgebied betreedt, krijg je te maken met allerlei ingewikkelde natuurregelgeving. De laatste jaren hebben we dan ook nog te maken met Natura 2000. Dit is Europese natuurregelgeving, die Nederland uiteraard weer als beste jongentje van de klas wil uitvoeren.

Wat voor invloed heeft 'Natura 2000' op het project Westerbaan?
Grote invloed. In 2006/2007 waren we nagenoeg klaar met het bestemmingsplan voor het trace van de Westerbaan. Een trace wat op dat moment nog buiten het natuurgebied lag. In 2007 kwam het plan van Natura 2000 en toen bleek dat het natuurgebied was opgeschoven en dat het trace in het natuurgebied was komen te liggen. We hebben formeel bezwaar gemaakt, maar het ministerie van LNV neemt ruim de tijd om de bezwaren te behandelen. Eind 2010 wordt een antwoord verwacht. Natuurlijk begrijp ik wel dat het beantwoorden zorgvuldig moet gebeuren, maar dat moeten wij als gemeente eens doen "over 3 jaar krijgt u antwoord op uw bezwaar". Naast een formeel bezwaar hebben wij ook diverse gesprekken met LNV gehad omdat wij van mening zijn dat men een fout heeft gemaakt, en die graag eerder hersteld willen zien dat de beantwoording van het formele bezwaar.

Waarom gaat nu de Cantineweg weer dicht?
U maakt nu wel een forse sprong, maar ik waag een poging. Er is een verschil tussen het hiervoor besproken definitieve trace en de Cantineweg. Ze hebben niet zo gek veel met elkaar te maken, maar het is wel zo dat we in afwachting van het definitieve trace 5 jaar geleden een tijdelijke vergunning hebben afgegeven voor openstelling van de Cantineweg. Je kunt qua procedure de 2 los van elkaar zien. De 5 jaar zijn voorbij, er is nog geen ander plan, en daarom moet de weg nu weer dicht. Zeker nu de rechter bepaald heeft dat de weg weer dicht moet, rest ons geen andere keuze. Als overheid moeten wij ook met regelmaat de wet handhaven en dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat als ons het niet goed uitkomt, we ons zelf niet aan de wet houden.

Wat nu?
We hebben enige tijd met betrekking tot het openstellen van de Cantineweg een 2-sporenbeleid qua procedures opgesteld. Een snelle en een minder snelle procedure. Het nadeel van de snelle procedure was dat deze formeel gezien niet helemaal juist was. Dit was bekend, maar indien de vaste bezwaarmakers in deze geen actie hadden ondernomen dan had het via deze procedure gekund. Nu duurt het nog enkele maanden voordat we weer aan openstelling kunnen denken.

'Vaste bezwaarmakers', u drukt zich niet erg vleiend uit.
Dat is waar, ik moet een beetje op mijn woordgebruik letten. Ik ben door deze kwestie geirriteerd. Het openstellen van de Cantineweg heeft niets van doen met een keuze voor een trace van de Westerbaan. Wel wordt het openstellen van de Cantineweg gebruikt om te pogen het trace over het Bosplein te realiseren. "Als de gemeente dat trace kiest, dan maken we geen bezwaar tegen de openstelling van de Cantineweg" Tja, zo lust ik nog wel een paar. Via het Bosplein is een inferieure oplossing en je verplaatst het probleem naar anderen. Wat denkt men dat de bewoners van de Nachtegaallaan van die oplossing vinden?

Heeft u dan geen begrip voor de bezwaarmakers?
Jawel, dat heb ik wel. De bewoners van de Kievitlaan wonen prachtig en wie wil er nou een weg langs de achtertuin? Deze bewoners hebben overigens geen sluiting van de Cantineweg gevraagd. De stichting Duinbehoud en de stichting Berkheijde begrijp ik op zich ook wel. Zij hebben in hun doelstellingen staan het beschermen van duingebied en niet het verbeteren van infrastructuur. Ik vind echter niet dat zij een koppeling moeten maken met het door hen gewenste trace. Nu voert men een strijd over de rug van bijvoorbeeld de bewoners van de Zanderij. Daar baal ik van en dat neem ik de natuurstichtingen kwalijk. De gemeente moet opkomen voor het algemeen belang, en dat is een goede infrastructuur en ontsluiting in Katwijk

Houdt u van de natuur en de duinen?
Jazeker, maar er wordt in dit kader wel af en toe gedaan alsof het een 2e Amazonegebied is. Het wordt dagelijks gebruikt als uitlaatplek voor honden. Ik heb daar drollen gezien; als die van een konijn zijn, dan loopt er een konijn met een heel groot probleem.

Wat vindt u van de handtekeningenactie van CDA/SGP? Helpt dat?
Ja, ik vind dat een goede actie. Ik vind sowieso dat als een partij een onderwerp zeer aan het hart gaat, dat zij daar ook actie voor moet voeren. Niet alleen afwachten wat het college voorschotelt, nee, onderneem ook zelf actie om de idealen te realiseren. Door deze actie breng je een, op zich absurde situatie, onder de aandacht van andere overheden en hopelijk brengt dat ook een versnelling in nadenken over een oplossing. Uiteraard heb ikzelf al mijn handtekening gezet,en ik heb begrepen dat ik niet bepaald de enige ben.

ChristenUnie en VVD zijn toch ook voorstander van de Westerbaan?
Tja, dat is natuurlijk wel een beetje jammer. Er zijn 4 partijen (een ruime meerderheid in de gemeenteraad) voor de aanleg van de Westerbaan, maar het lukt ze niet om samen op te trekken. Sterker zou zijn een gezamenlijk front te vormen. De ChristenUnie is overigens behoorlijk actief om hun 2e kamerfractie op het goede spoor te zetten en tot nu toe zijn de resultaten hiervan best goed.

En de VVD?
De VVD doet zoals gebruikelijk helemaal niets. Alleen boe-roepen vanaf de zijlijn. Zodra de beslissing van de rechter bekend was, wisten ze niet hoe snel ze bij de bewoners van de Zanderij een briefje in de bus moesten gooien met als strekking dat iedere partij dom is en dat als de VVD meer zetels haalt het wel allemaal geregeld wordt. Waarom de VVD het beter zou doen, blijkt nergens uit. De bekende borrelpraat waar niemand wat aan heeft.

Heeft u wat tegen de VVD?
Nee, de VVD is landelijk/provinciaal een goede, bestuurlijk ingerichte partij. Ik heb wel wat tegen de lokale invulling van de VVD, lokaal is het een zure en populistische club. Ook in het kader van de Westerbaan: stop met zeuren, haal je handen uit je zakken en ga eens een keer wat doen.

Tot slot, ik wil nog even terugkomen op die tijdelijke vergunning voor de Cantineweg. Die was verleend voor 5 jaar, en daar zou een einde aan komen. Waarom is het nieuwe vergunningentraject niet eerder opgestart? Dan hadden we misschien nu gewoon over de Cantineweg kunnen rijden?
We hebben te lang gedacht dat we het ministerie van LNV er van konden overtuigen dat er een fout was gemaakt in de begrenzing van het natuurgebied. Dit bleek niet te lukken, we moeten gewoon meedoen in de bezwaarprocedure. Daarnaast hebben we ingezet op een extra trace buiten het natuurgebied om omdat we dachten dat we hier tijdwinst mee konden halen. IJdele hoop. Achteraf hadden wij eerder onze hoop/verwachtingen moeten bijstellen en voor een nieuwe procedure moeten gaan.

Grappig dat bestuurders bij successen vaak over 'ik' spreken en bij de mindere prestaties hun toevlucht nemen in 'wij'. Kunt u wat over uw eigen rol vertellen in dit proces?
Daar heeft u een punt. Ik ben portefeuillehouder van het ruimtelijke ordeningtraject van de Westerbaan en daarmee politiek verantwoordelijk en aanspreekbaar hierop. Overal waar ik net wij heb gezegd, had dus ook 'ik' kunnen staan. Er zijn geen bestuurders die louter successen hebben gerealiseerd, er gaan altijd wel dingen minder of mis. De laatste categorie moet natuurlijk niet te groot worden.Overigens wil ik dolgraag over mijn successen in deze periode spreken en ik beloof u dat ik consequent alle zinnen met 'ik' begin.

Laten we dat niet doen. Dit interview duurt al veel te lang, het is wel goed zo.
Als u het interview af heeft, dan zou ik wel eerst willen lezen. U weet, het zijn verkiezingen, straks heb ik domme opmerkingen geplaatst en dat kan ik in deze tijd natuurlijk niet gebruiken.
Nee, dat is niet mijn werkwijze. Ik type de tekst en druk daarna op de knop 'bericht publiceren'.
Welke knop?
Deze


3 opmerkingen:

  1. Origineel gedaan!
    Misschien nog een leuke vraag voor de wethouder: in hoeverre speelt dit dossier een rol bij de komende coalitieonderhandelingen? GemeenteBelangen nog steeds zo interessant?

    Tip: zeker nu de rechter bepaalt heeft moet met een d!

    Met vriendelijke groet,
    Irene van der Plas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Irene, dank voor het compliment. Natuurlijk zal een belangrijke kwestie als de Westerbaan een rol spelen bij de college-onderhandelingen. Wel vermoed ik dat je ook voor GemeenteBelangen de kwestie Westerbaan in 2 stukken moet hakken. Zij hebben een andere mening over het definitieve trace, zij opteren voor het trace naar het Bosplein. Ik vraag me daarbij wel af of zij zo gelukkig zijn met de afsluiting van de Cantineweg. Ben ter Haar is daar wel gelukkig mee en hij is ook voorzitter van GB, maar of dat ook betekent dat GB blij is met de afsluiting van de cantineweg, dat weet ik niet. Misschien kan GB hier zelf op reageren.

    Je hebt helemaal gelijk met de spelvoudt. Ik zal het aan de interviewer doorgeven (haha)

    Met vriendelijke groet,

    Daan Binnendijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu zijn er wellicht mensen die denken: ik zie de spelfout niet waar Irene op wijst. Dat klopt (inmiddels), maar dat komt omdat ik het niet kon nalaten het te corrigeren

    BeantwoordenVerwijderen