donderdag 11 februari 2010

Prognose


Regelmatig vragen mensen mij wat ik denk van de uitslag op 3 maart. Ik vind dat een lastige vraag om te beantwoorden. Er zijn in Katwijk geen peilingen, er is weinig houvast. Er zijn wel een aantal factoren die een 'calculated guess' mogelijk maken. Ik ga een poging wagen om nu alvast een voorspelling te doen.


CDA
Bij de vorige verkiezingen kreeg het CDA 10 zetels. Dit was opgebouwd uit 9 zetels + 1 restzetel. De lijst is goed en meer in balans dan de vorige keer (vrouwen!). De fractie is de afgelopen periode zichtbaar en actief geweest (net als de wethouders natuurlijk!!). Verlies in Valkenburg (MO/Brug), maar Katwijk en Rijnsburg maken het goed. CDA blijft op 10 zetels (en blijft de grootste partij), maar dan zonder restzetel (CDA 10, =)

GB
Bij de vorige verkiezingen kreeg GB 7 zetels en dat was m.i. een verrassend goede uitslag voor GB. Deze keer minder concurrentie van DOEL en BVK. Er zijn over de afgelopen periode onderwerpen aan te wijzen die niet helemaal goed zijn gegaan, maar dat wordt gecompenseerd. Marcel van Tol haalt z'n Scumstemmen weer binnen om daarna in de gemeenteraad weer 4 jaar niets te zeggen, en de uitstekende lijsttrekker van GB gaat natuurlijk de nodige stemmen trekken. Vorige keer verrassend, maar GB is een blijvertje en weer goed voor 7 zetels. (GB 7, =)

ChristenUnie
Vorige keer 6 zetels, en dat viel ze een beetje tegen. Grootste oppositiepartij van de afgelopen periode, dat vonden ze niet leuk, maar het heeft de zichtbaarheid wel vergroot. Mijn inschatting: CU krijgt er een zetel bij en komt op 7 zetels (CU 7, +1)

SGP
De profiteur van de enorm lage opkomst bij de vorige verkiezingen. De opkomst zal nu ongetwijfeld hoger zijn, nu Katwijk weer in het landelijke ritme meedoet. De SGP zal hopen op slecht weer op 3 maart. Goed nieuws voor de SGP is dat Van Rooijen niet meedoet, maar dat zal niet genoeg zijn. SGP verliest een zetel en gaat naar 4 zetels (SGP 4, -1)

VVD
Een twijfelgeval. De VVD heeft een flutprogramma, maar dat leest niemand. Vaak tegenstemmen om vervolgens tegenstanders en andere verongelijkte mensen te verzamelen. Die zijn er genoeg, maar genoeg voor zetelwinst?. Anita van Ginkel is zichtbaarder en geprofileerder dan haar voorganger, maar dat kan ook stemmen kosten. Ik hou het op hetzelfde zetelaantal (3) als de vorige keer. (VVD 3, =)

PvdA
Het grootste twijfelgeval voor mij. In vergelijking met de vorige keer is de landelijke peiling voor de PvdA rampzalig, en daar heeft de lokale afdeling toch altijd last van. Daar staat tegenover dat GroenLinks en BVK dit keer niet meedoen en ik schat in dat Nelly wel een aardige score in Valkenburg neer gaat zetten. Alles afwegend denk ik dat de PvdA op 2 zetels blijft staan. Jammer dat we dan Matthijs niet in de raad zien. (PvdA 2, =)

DOEL
Deze club gaat het weer niet halen. De zittende partijen generen meer publiciteit. DOEL is nu te laat gestart en ik denk dat ze de achterstand niet meer inhalen. Ze hebben onvoldoende tijd om zich nog te profileren. Vorige keer was het bijna gelukt, maar ik denk dat de afstand tot een zetel groter zal zijn (DOEL 0,=)

Gezien het bovenstaande lijkt het of ik nauwelijks spannende verkiezingen verwacht. Integendeel. Alle partijen zullen er vol voor gaan en een zetel meer of minder kan zo maar. Toch is het bovenstaande mijn prognose, en daar zult u het mee moeten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten