vrijdag 26 maart 2010

blog-block

Afgelopen maandag was mijn laatste aflevering op deze weblog. Het tempo is er een beetje uit. In navolging van de vorige aflevering, zou ik wat tips kunnen geven voor de luie wethouder.
Ik heb het druk en ik heb een beetje last van een writersblock, of in dit geval een blog-block. Ik zou grappige stukken kunnen schrijven over het (in)formatieproces, maar het is zeer de vraag of dat nu verstandig is. De politieke gemoederen zijn behoorlijk verhit.
Gisterenavond was er in de raadsvergadering tijd ingeruimd om te discussieren over het (in)formatieproces tot nu toe. Zonder iemand te kort te willen doen was m.i. de beste bijdrage de afsluitende opmerkingen van burgemeester Jos. Hij stipte aan dat partijen kennelijk verschillende verwachtingen hadden van het informatieproces en dat partijen er in het vervolg beter aan doen om daar heldere, voor iedereen duidelijke, afspraken over te maken.
Ik zou nog een stap verder willen gaan. Een procedure waarbij alle partijen hun kaarten op tafel moeten leggen, terwijl de grootste partij dat niet hoeft te doen, is niet goed. Bedenk ook dat de partijen de kaarten niet van elkaar hebben gezien, alleen de grootste partij kent de kaarten. Een unieke machtpositie in het proces!.
Dit moeten we niet meer willen. Een volgende keer zou ik bij voorkeur een onafhankelijk informateur wensen waarbij iedere partij de kaarten op tafel moet leggen. Een voordeel hiervan is dat de spagaat politiek leider/informateur vermeden wordt.

Hoe nu verder?
Ik neem deel aan de formatiegesprekken. Deze gesprekken gaan goed en constructief. Vind ik dat verrassend? Ja, dat vind ik verrassend. Ik had vooraf niet gedacht dat er met de VVD tot overeenstemming gekomen zou kunnen worden. CDA/CU/VVD kunnen zich op het merendeel van de onderwerpen goed vinden en ik verwacht dat nog voor Pasen de partijen er in het geheel uit zijn.
Er is grote onvrede bij GB, SGP en ( in wat mindere mate) PvdA over de gang van zaken. Ik begrijp dit. We moeten wel verder met het bestuur van de gemeente. Ik hoop dat de zure sfeer over enige tijd weer teruggebracht kan worden. Dit zal een bijdrage van elke partij vereisen.

4 opmerkingen:

  1. Hey Daan. Eens met de strekking van je verhaal. Echter bij de pvda leeft (bijna) geen onvrede hoor, zoals je gisteren ook van Jan tijdens de vergadering hebt gehoord. De woorden in de kp sloegen op de harde taal over en weer van de (nog altijd) coaltiepartners. Dat vonden we een beetje beschamend.
    Groet matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Matthijs,

    Elke reactie lokt weer een reactie uit. De partijen doen er wijs aan om daar mee te stoppen. Ik denk niet dat de burgers vrolijk van berichten wordt over wie er liegt en wie niet.
    Het CDA stopt er mee en heeft een eerder persbericht (de 'zwakke schakel')inmiddels gerectificeerd.

    mvg, Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Daan,

    Bij toeval kom ik op je weblog, goed bezig! Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je niet mijn stem hebt gekregen en dat ik het ook niet altijd met je beleid eens bent maar ik vind je wel een modern politicus die niet blind zijn eigen visie in beleid uitzet en die bereid is te luisteren naar wat er leeft in de maatschappij, dat siert je en daar kan menig politicus in dit land nog wat van leren.

    Ik ben het geheel eens met de constatering dat een neutraal informateur een betere keuze is, immers goed maar vooral uitvoerbaar beleid dient de prioriteit boven politiek spel te hebben. Maar goed, je bent verzekerd met een strakke oppositie en ook dat is niet verkeerd!

    Gefeliciteerd met je nieuwe periode als wethouder en ik wens je bovenal veel wijsheid toe ;-)

    Gr. Marc van Beelen (die zwevende kiezer als geuzennaam beschouwd)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marc,

    Dank voor je complimenten! Dat je niet op me hebt gestemd, dat vergeef ik je (iedereen maakt fouten)

    mvg,

    Daan

    BeantwoordenVerwijderen