donderdag 4 maart 2010

day after


Een dag na de verkiezingen behoort meestal niet tot de beste dagen in je leven. Op de verkiezingsdag ben je te gespannen geweest, je hebt te slecht gegeten, te veel gedronken en te veel gerookt. Een dag daarna (the day after) moet je dat bezuren. Een goede uitslag vergoedt dan meestal veel, maar als dat er ook niet is, dan is 'the day after' toch een dag om snel te vergeten.

Ik kwam gisterenavond laat nog het 'beste raadslid van de PvdA wat we nooit gehad hebben' tegen. Compleet idioot natuurlijk; eerst is Matthijs door iedereen gefeliciteerd dat de PvdA 3 zetels heeft gehaald en dat Matthijs in de raad zit, na middernacht komt een telefoontje dat je er toch niet in zit.

Nu is de uitslag dat het CDA 2 zetels verliest en de VVD er 2 wint, de rest blijft hetzelfde. Ik heb geprobeerd om Jos Wienen Anita van Ginkel te laten bellen ("het is me in mijn lange bestuurlijke loopbaan nog nooit overkomen, maar in de uitslag heb ik de VVD en PvdA per abuis verwisseld. jullie hebben 2 zetels en de PvdA 5"), maar Jos kan dit soort dingen niet zonder lachen en dan is het toch minder leuk.

De winnaars

Allereerst natuurlijk de VVD, 2 zetels winst. Als trouwe lezer van mijn weblog weet u dat ik er alles aan gedaan heb om dit onheil van de gemeente af te wenden, maar het is niet gelukt. Landelijke wind mee, vluchtheuvel voor ontevreden kiezers, maar dat alles neemt niet weg: van 3 naar 5 is natuurlijk een hele goede prestatie. (Anita, maar vooral mijn vaste lezer Kier, van harte gefeliciteerd!)
Gemeentebelangen (GB) zal misschien een beetje teleurgesteld zijn, maar dat moeten ze m.i. toch niet zijn. In 2002 ging GB van 2 naar 5 zetels, en toen werd de gedachte geopperd 'eendagsvlieg'. In 2006 7 zetels en nu weer. GB blijkt een blijvertje en is weer de 2e partij.
De SGP blijft op 5 zetels, ondanks een (iets) hogere opkomst . Daar zullen ze toch zeer tevreden mee zijn (en terecht).

De verliezers
Tja, met verlies had ik wel rekening gehouden, gezien de forse landelijke tegenwind. Vorige keer 9+restzetel, nu kreeg het CDA er 8. Een schrale troost is dat het CDA wel de grootste partij bleef. Landelijke tegenwind is natuurlijk vervelend, maar we hebben ook weleens lekkere wind mee gehad (ook met dezelfde premier), dus niet zielig doen, de keutel in 1 keer doorslikken en verder gaan met besturen.
De ChristenUnie bleef na correctie dus op 6 zetels. Dit zal (ondanks percentagewinst) geen reden geweest zijn om een lekkere fles open te trekken. Het viel mij ook tegen, ik had CU op een zeteltje meer ingeschat.
De PvdA was een tragedie. Bij de eerste telling een zetel winst en iedereen gunde hen dit ook wel. na middernacht verdween de zetel weer en die kater zal nog wel even blijven hangen.
DOEL heeft het weer niet gered. De aanloopperiode was dit keer veel te kort. De lijsttrekker (Bastiaan) maakte overigens een goede indruk. Slimme jongen, als hij wil komt ie er wel (bij een andere partij).

Nu worden de college-onderhandelingen gestart. Ik mag daar helaas niet aan mee doen (te serieus). Een breed college (4 partijen) ligt m.i. voor de hand gezien de grote opgaven die de komende periode op de rol staan, met name op het financiele vlak. Behalve de VVD lijkt elke partij er van doordrongen dat we goed op het geld moeten letten en dat er harde keuzes gemaakt moeten worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten