dinsdag 2 maart 2010

the day before

Ik heb vanavond geprobeerd om naar het verkiezingsdebat te kijken, maar dat is niet gelukt. Na een half uur was ik al 3x naar de wc geweest. Dit lag niet aan de sprekers, maar dat ligt aan mij. Ik voel me niet lekker en dat is ook de reden waarom ik morgen voor het eerst sinds 1998 niet bij een verkiezing op stembureau Maranathakerk zit.

Vervelend, want een 'dagje' stembureau is toch altijd wel een aparte ervaring. Tegenwoordig geen hele dag meer, om 14.00 uur wordt de eerste ploeg afgelost. Het sinds de vorige verkiezing weer in ere herstelde stemmen met potlood vind ik een ramp. Zeker gecombineerd met de verplichte identificatieplicht. Zo komt er op 'mijn' stembureau altijd een heer met een groene stofjas, klompen en een pet. Hij wordt door iedereen 'Toon Tabak' genoemd en iedereen kent deze (zeer aardige) kerel, en niemand twijfelt er aan dat hij 'Toon Tabak' is. Toch moet hij zich identificeren.

Sta ik nog achter mijn eerder vermelde prognose? hmm, de twijfel slaat toe. Inmiddels is het kabinet gevallen en ik weet niet of dit invloed heeft in Katwijk. Gaan mensen anders stemmen of gaan ze juist niet stemmen? Een laatste korte update van mijn prognose:

CDA
Ik ga nog steeds uit van 10 zetels, maar het is inmiddels meer 'hopen' dan 'denken'. Kabinetscrisis zal toch ook wat invloed hebben, wellicht wat weggepoetst door lage opkomst. Er komt een lage opkomst want mensen kunnen hun ongenoegen in Katwijk niet kwijt doordat veel partijen niet meedoen. Ik ga toch voor het 'denken' en noteer een zetelverlies (9 , -1)

GB
Verlies in Valkenburg en Rijnsburg, GB is toch wat te Katwijks geworden. In Katwijk verwacht ik toch een plusje voor GB ondanks de Westerbaanperikelen. Ik verwacht net aan niet het behoud van het huidige zetelaantal. GB doet er overigens wel verstandig aan om de lijsttrekker een contract voor het leven aan te bieden. (6 , -1)

CU
Ik vond dat CU wel een frisse en duidelijke campagne heeft gedraaid. Ik blijf ze noteren met een zetelwinst (7, +1)

SGP
Er is geen partij zo gebaat bij een lage opkomst als de SGP. Ik schat echter wel in dat de opkomst hoger is dan de vorige keer (toen 49%) en blijf bij zetelverlies. (4, -1)

VVD
Blijft een twijfelgeval. Vorige keer had ik de VVD eerst op 3 en daarna op 2 neergezet. Misschien gebruiken stemmers de VVD toch als vluchtheuvel om hun ongenoegen kenbaar te maken. Bij het intypen hiervan moet ik weer naar de WC, maar vooruit (4, +1)

PvdA
Voor de kameraden is het huidige zetelaantal (2) m.i. toch echt de bodem. Slechter dan het vorige resultaat kan eigenlijk niet. Ik noteer ook hen op een zetelwinst (3, +1)

Het blijft natuurlijk koffiedikkijken, maar ik hou het op bovenstaande prognose. Morgenavond weten we meer (en hoop ik ook weer wat beter te zijn).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten