woensdag 13 januari 2010

Pamflet, traumatram en de bestemming

Gisterenavond was er een vergadering van de commissie Ruimte. Mijn vrees werd bewaarheid: aan mijn agendapunten kwam de commissie niet toe, ik mag maandagavond terugkomen. Een goede beslissing, om na half 12 er nog even 7 belangrijke agendapunten doorheen jassen, dat komt niet ten goede aan de kwaliteit van besluitvorming.

Een vervelende bijkomstigheid is echter dat ik maandagavond mijn vele fans zal moeten teleurstellen. Die hadden zich verheugd op een spreekbeurt van wethouder Binnendijk bij de ondernemersvereniging (i.s.m. CDA), maar moeten het nu wellicht alleen doen met staatssecretaris Jan-Kees de Jager. De plicht roept, dus ik zal maandagavond weer naar de commissievergadering gaan.



Waar ging het gisteren dan wel over in de commissievergadering? Na een opwarmronde waar een ieder wat vragen stelden over sneeuw, kapotgereden kabels en ontbrekende parkeerplaatsen, ging een ieder goed zitten voor het Nadere Onderzoek naar de RijnGouweLijn (RGL). Er was ook behoorlijk wat publiek gekomen, ook opgeroepen door Gemeentebelangen die een 'geel pamflet' verspreid had. Er was wat ergernis over dit pamflet, daar er wel het nodige was op te merken over de in dit pamflet geponeerde stellingen. De verkiezingen naderen, dus de burger zal ook nog wel een groen, blauw of oranje pamflet krijgen. Als er iemand bereid wordt gevonden om het bij de burger te bezorgen, zit er misschien ook nog wel een rood pamflet van de Pvda in.

De RGL, door raadslid Oudes gekscherend omschreven als traumatram, is een dossier wat de gemoederen al geruime tijd bezighoudt. In Leiden en Noordwijk kunnen ze daar ook over meepraten. De provincie wil in het kader van de toenemende verstedelijking de komende jaren (denk bijv. aan de bebouwing van het vliegveld), nu reeds inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) omdat de provincie het niet wenselijk vindt om ,gezien die verstedelijking, zich alleen te richten op 'asfalt' (m.i. verstandig). Al een aantal jaren geleden is de keuze gemaakt voor de RGL als vorm van HOV.

Openbaar vervoer werkt natuurlijk alleen goed als passagiers dichtbij huis kunnen instappen en ergens naar toe kunnen gaan waar ze heen willen. De zogenaamde vervoerswaarde moet acceptabel zijn om de tramlijn te kunnen exploiteren. Hier zit echter direct het probleem, de tramlijn moet dus idealiter door en naar reeds dichtbebouwd gebied.
In Katwijk is het trace over de Zeeweg naar de Badstraat (het centrum). Er is ook wel nagedacht over een ander trace. Lang in beeld is geweest een trace langs de Parklaan, waar 1 zijde nagenoeg geheel bestaat uit duinen en een grote begraafplaats. Na uitgebreid vervoersonderzoek moest toch de conclusie getrokken worden dat er uit de duinen en de begraafplaats minder passagiers zijn te verwachten dan het 'centrumtrace'.
Het trace Zeeweg-Badstraat mag dan rationeel de beste keuze zijn, er moet wel het nodige gewijzigd worden om het te realiseren. Er moeten bijvoorbeeld bomen gekapt worden langs de Zeeweg en dat doet pijn, want de Zeeweg is nu een prachtige entree van Katwijk. er moeten ook veel veilgheidsmaatregelen genomen worden.
De gehele commissie was niet overtuigd van de aangedragen oplossingsrichtingen. Geen oplossingsrichtingen, maar oplossingen moeten er komen. Ik begrijp dit standpunt op zich wel, maar hoop wel dat er hier ook wel een zekere redelijkheid wordt betracht. De RGL komt er, of we dat nu leuk vinden of niet. Een tramlijn aanleggen zonder dat er iets verandert, is niet mogelijk.
Collegawethouder Wim de Jong is niet te benijden met dit hoofdpijndossier. Hij heeft hier deze periode al een gigantisch aantal uren aan besteed.

Hierna was er een agendapunt over varen en bootjes in het Prins Hendrikkanaal/Zwaaikom. een welles-nietesdiscussie tussen wethouder Vingerling en de advocaat van de Triton zaaide de nodige verwarring in de commissie. De advocaat had sterke argumenten ("ik ben al geruime tijd de Nederlandse taal machtig". "Ik zeg dat hij dat heeft gezegd, en ik ben toch geen halve zool"). De slotsom was dat de commissie het voorstel pas weer wil terugzien als er overeenstemming is tussen de gemeente en Triton. Wim de Mooij (GB) begon zijn 1e termijn met het dat hij zeer ingenomen was met plan, maar in 2e termijn nam hij het tegenovergestelde standpunt in (hetzelfde standpunt als de rest van de commissie). Politiek blijft boeiend.

Aan de orde kwam ook de beperkingen die er in het bestemmingsplan (BP) zijn voor bedrijfsvestiging in de Zwaaikom. Deze zijn destijds door de gemeente ingesteld om geen concurrentie met het centrum te scheppen. De commissie wil nu dat er bekeken kan worden of deze beperkingen opgeheven kunnen worden.
Ik vind dat een goed idee. Als je geen hengel of een naaimachine nodig hebt, is er momenteel niet zoveel te zoeken in de Zwaaikom. Een grotere verscheidenheid aan bedrijven zou een impuls kunnen betekenen aan de Zwaaikom.
De gemeenteraad heeft in deze natuurlijk wel wat boter op haar hoofd. Prachtig dat men nu vindt dat de beperkingen uit het BP moeten. Wie vond destijds dat ze er in moesten? Ook dat is een besluit van de gemeenteraad geweest. In de vorige periode (2004) is dit onderwerp nog eens aan de orde geweest en ook toen heeft de gemeenteraad de beperkingen in tact gelaten. Maar ik moet hier niet te lang over zeuren, ik pak de aangeboden kans op ga bekijken hoe we de beperkingen er af kunnen halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten