maandag 25 januari 2010

duaal

Zaterdag heeft de CDA-lijst een fotosessie gehad. Ik vind dat altijd lastig. Kijk ik niet te leuk, te streng of te arrogant? Voor iemand als Henk Imthorn is dat ook lastig. Je hele leven wordt je uitgelachen en nu moet je zelf lachen. Ik probeerde Henk nog aan het lachen te krijgen met "Henk zeg nu 'Valken'68 ' wordt kampioen", maar het lukte niet (iedereen lachen, behalve Henk).

Op de terugweg reed ik weer langs het springkussen van GB, dit keer bij de Roskam. Alleen Jan Kralt stond buiten, maar het was ook vies koud. Daarnaast heeft GB aan elke week een thema gehangen en deze keer wilde ze alleen over cultuur praten. Het was te koud voor cultuur.

Deze week is er donderdag weer een raadsvergadering. Er staat nauwelijks wat op de agenda, het zal dus wel geen latertje worden. Je weet nooit wat voor vragen er bij de rondvraag gesteld worden. In Katwijk is hier wel enige discipline bij. In de vorige periode deed Leefbaar Den Haag het in de Haagse gemeenteraad bij elke raadsvergadering als volgt: 1. Heeft het college de Haagse Courant gelezen? 2. Stond er iets in waarover wij een vraag zouden kunnen stellen?

Vanavond is er bij elke partij fractievergadering, dus ook bij het CDA. Bij ons zijn de wethouders pas vanaf half 9 welkom, nadat de raadsvergadering in de fractie is besproken. Bij de CDA-fractievergadering voor de commissievergaderingen zijn de wethouders niet welkom. Dit heeft te maken met dualisme. Voor 2002 waren de wethouders behalve wethouder ook raadslid en dus ook lid van de fractie. De wethouder was voor die tijd meestal ook de politiek leider van de partij.

Regelmatig verschijnen er staatjes met het aantal opgestapte wethouders. Hierbij wordt dan ook een link gemaakt met het dualisme en dat hiervan een gevolg zou zijn dat de opstellingen verhard zouden zijn. Ik merk daar weinig van en vind de invoering van het dualisme voor wethouders juist een zegen. Vroeger zat een wethouder nog wel eens klem met zijn fractie over hoe er gestemd moest worden. Nu mag een wethouder niet meer stemmen in de gemeenteraad.

Er is mij ook nog gevraagd wat de bedoeling van de plaatjes op deze blog. Ik kan u geruststellen, de plaatjes hebben geen enkele functie. Als ik het een leuk plaatje vind, dat plaats ik het.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten