dinsdag 25 februari 2014

Verkiezingen, quiz deel 3

Mijn scherpste criticaster meldde mij over mijn vorige blog: "ik vind het allemaal gehakketak, kun je niet iets vrolijks schrijven over verkiezingen?".  Het is lastig, maar laat ik eens een vrolijke quiz doen.


In Rijnsburg had de plaatselijke krant (De Rijnsburger) elk jaar de goede gewoonte om een 1-aprilgrap te bedenken. Begin jaren 90 had men een bijeenkomst uitgeroepen voor een nieuw op te richten lokale partij. Er kwamen verrassend veel mensen op af. De grap was dus zeker geslaagd, maar de aanwezigen besloten de daad bij het woord te voegen en daadwerkelijk te starten met een nieuwe partij.

Vraag 1
Welke Rijnsburgse partij (of afdeling van) is ontstaan uit een 1-april grap?
a. Pvda/OpenLijst
b. Gemeentebelangen Rijnsburg
c. CDA Rijnsburg
d. VVD Rijnsburg

De laatste jaren wordt er weer schriftelijk gestemd en handmatig geteld. De kiezer merkt daar op zich weinig van, het kost niet veel meer tijd dan elektronisch stemmen. Vooral voor de tellers en voor de geinteresseerden in de uitslag is handmatig tellen een kwelling.
Het elektronisch stemmen was voor sommigen overigens best lastig. Hoewel strikt genomen verboden, werd naar eer en geweten, af en toe iemand geholpen. Zo heb ik zelf ook weleens iemand van het gezinsvervangend tehuis geholpen. Die drukte met z'n hele hand wel 20 namen te gelijk in en zei: "heb ik zo goed gestemd, Daan?" waarop ik zei: "Jan, hij zit er ongetwijfeld bij, maar ik kom je toch even helpen" (hij wilde vervolgens PvdA stemmen, wat ik dan ook voor hem gedaan heb. Strikt genomen heb ik dus toch een keer PvdA gestemd)

Vraag 2
In het verkiezingsbureau Vlietstede (zorgcentrum) komt een oude vrouw met een rollator naar de stembureauleden toe. Lichte paniek "toen ik van huis ging wist ik nog op wie ik ging stemmen, maar ik ben het vergeten". Een stembureaulid (zelf lid van VVD) ging met de vrouw achter de stemcomputer staan en indachtig de grote confessionele aanhang in dit stembureau zei het stembureaulid : "bedoelt u soms de Mooij?" "ja, inderdaad die bedoel ik. Waarna het stembureaulid de vrouw hielp om op Jaap de Mooij van de CU te stemmen. Wat zei de vrouw bij het verlaten van het stembureau?
a. Bedankt voor de hulp!
bInderdaad, ik wilde op Jaap de Mooij stemmen
c. Inderdaad, ik wilde op Riekus de Mooij stemmen (toen lijsttrekker voor CDA)
d. haha, ik ben de misteryguest, u mag helemaal niet helpen met stemmen!  

De uitslag is toch altijd een spannend gebeuren. De dag na de verkiezingen is er een uitgebreid rapport beschikbaar waar je kan zien de stemmen op elke kandidaat en ook per stembureau. Ik kijk altijd naar rariteiten, zoals 'wie heeft de minste stemmen'. Zo is er altijd wel een kandidaat die 0 stemmen heeft gekregen. Vind ik altijd treurig, iemand die ook zichzelf niet goed genoeg vindt om te stemmen. Om dit te voorkomen stem ik ook altijd op mezelf, los van het feit dat ik verreweg de beste kandidaat ben. Ik hoop dat Jaap Haasnoot (KK) dit ook leest, zich een trauma bespaart en op zichzelf stemt.

Vraag 3
Hoeveel stemmen kwam de PvdA bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen tekort voor een 3e zetel?
a. 27
b. 17
c. 7
d. genoeg

Vraag 4
Om het een beetje goed te verdelen, niet te veel opstoppingen te hebben bij het stemmen, zijn er verschillende stembureaus. We hebben in Katwijk 27 stembureaus, verspreid over de gehele gemeente. In Valkenburg zijn er 2 stembureaus. Waar zijn die gevestigd?
a. de Terp en bij Valken'68
b. de Terp en in het oude gemeentehuis
c. de Terp en bij de Castellumruiters
d. allebei in de Terp

De opkomst bij verkiezingen neemt steeds verder af. Het is toch eigenlijk heel treurig indien minder dan 50% van de stemgerechtigden komt stemmen. Sommige treuren daar minder om, zo is de SGP door een zeer trouwe opkomst van de eigen achterban zeer gebaat bij een lage opkomst. Geen verwijt, maar een constatering.

Vraag 5
 De hoogste opkomst bij verkiezingen is in de jaren 80 bereikt in Liberia. Hoe hoog was de opkomst in percentage van het aantal kiesgerechtigden?
a. 89,5 %
b. 93,3 %
c. 215 %
d. 97,5 %

In de aanloop van verkiezingen proberen partijen ook wel eens iets grappigs te bedenken, iets onverwachts. Zo liet het CDA in 2010 op een zonnige zaterdag een vliegtuigje rondvliegen met een spandoek over het centrum van Katwijk aan Zee.

Vraag 6
Wat was de tekst op de spandoek?
a. Sorry Raboen, Rijnsburg kampioen
b. Zimmer frei, van Kruistum schilders
c. Stem CDA!
d. Geen gezeik, stem Binnendijk

  Vraag 7
Van welke partij is dit (wel erg eerlijke) verkiezingsposter?
a. Hart voor Katwijk
b. VVD
c. PvdA
d. Gemeentebelangen

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten