maandag 10 februari 2014

verkiezingen winnen deel 2

Na de nodige positieve en negatieve reacties op de vorige blog, gaan we weer vol goede moed verder met de cursus 'hoe winnen we verkiezingen'. Het gaat daarbij natuurlijk niet om fatsoen, of zo iets ouderwets als 'normen en waarden'. De winst telt en de rest is bijzaak. Dit vergt een bepaalde houding van de deelnemers (winnaarsmentaliteit!). Om alvast weer een beetje in de stemming te komen hierbij een oefenvraag (die niet/nauwelijks met politiek te maken heeft) waarbij de juiste winnaarsmentaliteit ook direct naar het juiste antwoord leidt.

Enige jaren geleden was ik met de CDA-fractie een vrijdag/zaterdag op stap om na te denken over bepaalde beleidsvraagstukken en om de teamspirit hoog te houden (en ja Tejo, we betaalden dit zelf!). De locatie was in Noordwijk, want dan konden we er gezellig met de fiets naar toe. Vrijdagavond wordt ik aan de bar benaderd door een wulpse dame die met zwoele stem aan mij vraagt: "Zeg, is die mooie sportwagen van jou?"

Oefenvraag
Wat is dan het juiste antwoord, indachtig de juiste verkiezings-/winnaarsmentaliteit?
a. Ja, die is van mij
b. Ja, het is even behelpen, mijn Lamborghini staat bij de garage
c. Nee, die herenfiets met dat kinderzitje is van mij
d. Ja, die is van mij, zullen we een stukje rijden.

Ik heb mogen ervaren dat antwoord c (fout!) er toe leidt dat je de betreffende dame de rest van de avond niet meer spreekt. Een voordeel van deze boerse eerlijkheid is natuurlijk wel dat ik nog steeds gelukkig getrouwd ben.

Genoeg gezever, we gaan aan de slag!

Sommige vraagstukken uit de vorige oefenstof kun je gewoon weer herhalen. Vorige keer vermeldde ik dat het CDA kerstgroeten had verspreid met kerst en dat dit populistisch werd gevonden door een lezer van de Katwijksche Post.
Vraag 1
Het is nu begin februari, verzin een leuke actie voor het CDA
a. een opblaas cultuurhuis annex springkussen schaal 1:1 op het Andreasplein plaatsen
b. aanbieden dat burgers een Valentijnsgroet kunnen schrijven en die vervolgens rondbrengen
c. met de hele CDA-kieslijst alvast het trace van de Westerbaan uitgraven
d. het uitdelen van het telefoonnummer van de nummer 6 van de lijst

Het plakken van verkiezingsborden is altijd hetzelfde gedoe. Op verschillende locaties in het dorp staat een tweetal houten borden waar alle deelnemende partijen (11) hun poster kunnen plakken. Dit kan, mits iedereen zich normaal gedraagt. Zo is het verstandig/sympathiek om in de hoek van een bord te beginnen, want zo ga je het meest efficient met de ruimte om. Daarnaast zijn er ook nog steeds partijen die een idioot groot poster hebben. Ik heb hier onderzoek naar gedaan, hetgeen geleid heeft tot de 1e wet van Binnendijk op de verkiezingsposters: 'Hoe linkser de partij, hoe groter de poster'.
Vraag 2
Indachtig het bovenstaande, hoe beoordeelt u het onderstaande verkiezingsbord?
 
 
 a. D'66 is een linkse partij, Jezus Leeft! zijn keurige mensen, bij Hart voor Katwijk zijn ze raar
b. Jezus leeft! zijn keurige mensen,bij Hart voor Katwijk zijn ze raar, D'66 is een linkse partij
c. Bij Hart voor Katwijk zijn ze raar, D'66 is een linkse partij, Jezus Leeft! zijn keurige mensen
d. Wie houdt er nu weer z'n dikke vingers voor de camera?

De bovenstaande foto is een weergave van 1 bord op die locatie, op het andere bord zitten ook al 2 of 3 posters van Hart voor Katwijk. Ik vind dat raar, maar de familie vG is ervaren. Zij zijn tenslotte ook de bedenkers van de VVD-stunt van de vorige verkiezingen: ieder huishouden 1000 euro. Dit is niet zo maar een foutje of normaal a-sociaal gedrag, hier is over nagedacht.

Vraag 3
Wat is de gedachte van hart voor Katwijk achter veel posters centraal op de borden plaatsen?
a. deze manier van plakken trekt publiciteit. Over een aantal weken komt de echte poster en die plakken we dan over alle andere posters heen.
b. andere partijen zijn gedwongen om over onze poster heen te plakken. Die kunnen we dan mooi beschuldigen van onsportief gedrag.
c. idem als b, maar dan beschuldigen we ook het college die ons inperkt om ons kenbaar aan de kiezer te maken (te weinig bordruimte om 6 posters op elk bord te plakken)
d. Hart voor Katwijk plakt graag

In de maanden voor de verkiezingen houdt de gemeenteraad zich behalve met belangrijke zaken ook bezig met allerlei trivia. Voor de verkiezingen is er namelijk geen onderscheid belangrijk/onbelangrijk. Alles is belangrijk!! Als je verkiezingen wil winnen moet je zorgen dat je zoveel mogelijk aandacht krijgt, het onderwerp doet er niet toe.
Vraag 4
Aan welk onderwerp heeft de gemeenteraad in januari 2014 de meeste vergadertijd besteed?
a. de toekomstige bebouwing op het voormalig vliegveld Valkenburg
b. Rijnlandroute/N206
c. de mogelijke verplaatsing van een fietsenhandel
d. de vestiging van een surfclub in relatie met de kustverdediging

Een ander item wat de politieke gemoederen bezig kan houden is de nieuwbouw van het zwembad. Deze nieuwbouw is hard nodig en met grote meerderheid heeft de gemeenteraad hiertoe besloten. Hart voor Katwijk is tegen de nieuwbouw. De lijsttrekster heeft zelf een zwembad in haar tuin, waarom moet de gemeenschap opdraaien voor een zwembad? Zij heeft het toch ook zelf betaald?KiesKatwijk denkt dat nieuwbouw van het zwembad voor de helft goedkoper kan en verwijst dan graag naar de plannen die men in Noordwijk heeft. Nu raad ik vriend Jaap aan de plannen in Noordwijk goed te volgen, maar los daarvan: kan het goedkoper? Ja, het kan goedkoper. Als je minder eisen stelt (geen waterpolo, geen doelgroepenbad etc) dan kan het natuurlijk veel goedkoper. De meerderheid van de gemeenteraad wil dat echter niet. Zij wil een zwembad dat voldoet aan de moderne eisen en behoeften die Katwijk heeft.
Vraag 5
Verzin originele bezuinigingen waarmee KiesKatwijk kan onderbouwen dat de nieuwbouw van het zwembad fors goedkoper kan uitvallen.
a. maak het zwembad dusdanig ondiep dat wethouder Willem van Duijn overal kan staan (de zogenaamde Reusnorm)
b. maak geen toilletten (scheelt ruimte) en stimuleer zo plassen in het bad (levert warmte op, minder stookkosten)
c.onteigen het zwembad van de familie vG
d.overkap een gedeelte van de zee 

Iedere partij schrijft een soort van verkiezingsprogramma. Een soort verplichte corvee, het moet om serieus genomen te worden, maar niemand leest het. Zo heeft Jezus Leeft! een 10-tal speerpunten, naast het landelijk beginselprogramma. In de laatste staan wel de nodige bedenkelijke opmerkingen, maar ik wil hierbij vooral ingaan op de lokale punten. Zo is Jezus Leeft tegen bijna-naakt reclameposters. Ik ook, maar ik vermoed om een andere reden. Een ander speerpunt is dat zij graag een wandelpad op de nieuwe kustverdediging willen. Het Leidsch Dagblad (LD) wees er fijntjes op dat dit al vanaf de allereerste plannen opgenomen is en dus helemaal geen nieuw punt is.
Vraag 6
Hoe zou u (als goede cursist van deze blog) reageren op de opmerking van het LD als u de lijsttrekker van Jezus Leeft! zou zijn?
a. dat wist ik niet, foutje
b. ik ben blij dat het college en de gemeenteraad nu al punten van Jezus Leeft! overneemt en uitvoert
c. eerst zien, dan geloven
d. dat weet ik, maar het pad is niet lang genoeg naar onze zin

Over verkiezingsprogramma's gesproken: het verkiezingsprogramma van Hart voor Katwijk is te downloaden!  Ik ben/was daar ontzettend nieuwsgierig naar. Hart voor Katwijk is toch een beetje de partij van afgekeurde VVD-ers, zeg maar een soort kringloop-VVD, en dan is het toch spannend hoe ze zich gaan profileren ten opzichte van de VVD. Komen ze met geld voor iedere burger (en jawel!), of open deuren (sex met dieren moet zwaarder gestraft worden) of zijn er echt orginele inzichten?
Vraag 7 
Wat is origineel in het verkiezingsprogramma van Hart voor Katwijk?
a. geld van NUON-aandelen naar de burgers in de vorm van belastingverlaging
b. gratis parkeren
c. afschaffen hondenbelasting
d. in de 1e alinea wordt direct vermeld dat AvG uit de VVD is gezet

Hoe al het uitdelen van geld gefinancieerd moet worden, daarvoor moet je niet bij HvK zijn. Op dit programma kom ik binnenkort nog wel op terug.

Tot zo ver deel 2. Wordt vervolgd!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten