maandag 17 maart 2014

Prognose

Aanstaande woensdag zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad. Zeker voor de direct betrokkenen zal het weer uitermate spannend zijn. De afdeling communicatie heeft goede plannen om van de uitslagenavond (itt voorgaande jaren) wat leuks te maken, met tussenstanden en dergelijke en is ook nog eens live te volgen via RTV Katwijk. Nu nog iemand die vriendelijk tegen de burgemeester vertelt dat hij echt de enige is die om 1 uur 's nachts koffie nog lekker vindt, en het belooft een leuke avond te worden.

Dit keer is het lastig om een goede prognose te geven. Er doen maar liefst 11 partijen mee die dingen om de gunst van de kiezer. Behalve de prestaties en presentaties, zijn ook landelijke tendens en opkomstpercentage van belang. Ondanks de moeilijkheidsgraad ga ik hierbij toch een poging wagen.

CDA
Er is in de afgelopen periode veel bereikt en gepresteerd. Vriend en vijand zullen dat (wellicht schoorvoetend) moeten beamen. Natuurlijk is dat niet de verdienste van alleen het CDA, ook niet van alleen collegepartijen, maar het CDA heeft daar zeker een forse inbreng in gehad, en natuurlijk ook de lijsttrekker Willem van Duijn. Leuke gimmick om in elk deel van het dorp iemand anders naast Willem op de poster te zetten. Het campagneteam en de kandidaten hebben de afgelopen weken onzettend hard gelopen.
CDA heeft nu 8 zetels. Behoud hiervan zou gezien de landelijke tendens al een goede prestatie zijn, maar ik heb er nog meer vertrouwen in.  Ik noteer voor het CDA 9 zetels met daarbij de opmerking dat Jeroen Ravensbergen er sowieso op voorkeurstemmen in komt.

Gemeentebelangen (GB)
GB gaat zeker verliezen, daar hoef je geen profeet voor te zijn. De vraag is alleen hoeveel gaan ze verliezen? Laat helder zijn: ik gun het ze niet, want GB vind ik een sympathieke club. Het is lastig om oppositie te voeren tegen (uitvoering van) beleid waar je het mee eens bent, GB is niet meer exclusief de enige lokale partij, D'66 doet nu mee, GB mist de charismatische lijsttrekker van de vorige verkiezingen, er zijn te weinig interessante nieuwkomers op de lijst, geen verkiesbare bekende Valkenburgers en Rijnsburgers. Zomaar een heel aantal redenen om gemotiveerd te kunnen stellen dat dit niet de verkiezingen van GB gaan worden. Nu heeft GB 7 zetels, maar voor deze verkiezingen noteer ik 4 zetels. Marcel van Tol komt met voorkeurstemmen terug in de raad, van Adriaan Heijnen nemen we afscheid (en dat vind ik jammer)

ChristenUnie (CU)
CU kan terugkijken op een geslaagde raadsperiode. Klaasjan vd Bent was leading in belangrijke dossiers en de overige raadsleden waren ook van goed niveau.  Persoonlijk vond ik wel dat ze af en toe probeerde de rol van collegepartij en oppositiepartij te combineren (wat de betrouwbaarheid niet verhoogde), maar daar valt de kiezer niet over. Ook de af en toe intens zure betogen in de raadzaal zullen weinig kiezers bereiken. Kwalitatief wel weer een sterke lijst. Vorige keer was het net aan 6 zetels, ik schat in dat ze die dit keer ruimer halen, wellicht zelfs met zicht op meer.  Ik noteer 6 zetels voor de CU.

VVD
Voor de VVD worden dit geen leuke verkiezingen. Landelijke tendens tegen, ruzie in de ploeg gehad, veel onbekende mensen op de lijst, lastig om prestaties van de VVD-wethouder uit te venten, onbekende lijsttrekker. Wat ik vooral opvallend vond, is dat de VVD zo onzichtbaar was in de campagne. Hadden ze geen tijd of hebben ze zich neergelegd bij verlies? Het maakte op mij een enigszins luie indruk. Kenmerkend voor de VVD was dat ze zaterdag de ingang van het Quickboysterrein niet konden vinden.

Ik heb ook kritiek op de verkiezingsposter. Ik denk dat je er verstandig aan doet om je lijsttrekker op de poster te plaatsen als deze bekend is en als je denkt dat het meerwaarde oplevert. Nico van Hoogdalem is een beste vent, maar (nog) niet erg bekend. Nu loopt er op de poster een man met een houtje-touwtje-jas waarvan je denkt : wie is het? waar wil hij naar toe? weet hij dat zelf wel?  Ik heb me ook wat verbaasd over de lage notering van Edwin de Mol op de lijst. Nu weet ik ook wel dat er begaafdere sprekers zijn, maar hij is tenminste nog iemand die wat doet. Ik noteer voor de VVD 3 zetels (die net aan gehaald worden!). Edwin komt er overigens met voorkeurstemmen in.

Een voorbeeld uit Belgie van een verkiezingsposter in de categorie 'what you see is what you get'



 SGP
De SGP wordt 1`van de verrassingen van de verkiezingen. Het slechte optreden tijdens de Algemene Beschouwingen van Wouter-Jan Vroegindeweij is vergeten of vergeven. De SGP heeft degelijk oppositie gevoerd, profiteert van de lage opkomst (sgp-stemmers komen altijd) en de SGP pikt wat stemmen af van de CU. Ik noteer voor de SGP 6 zetels (nu 5)

PvdA
Als de lijsttrekster zich nog meer beseft dat de gemeente nog groter is dan Valkenburg dan zou het nog beter gaan. Nog beter, want ondanks dat de PvdA de afgelopen periode met slechts 2 zetels in de raad zaten, heeft het duo Nelly/Matthijs er voor gezorgd dat het geluid van de PvdA goed gehoord werd. De club heeft wel mijn sympathie.Wel vond ik apart dat de PvdA in de verkiezingen het plotseling over 'de wijken' ging hebben en werk. Nu zal dit wellicht ingegeven zijn door landelijke opdrachten en profileringsdrang ten opzichte van lokale partijen, maar met name om 'de wijken' moest ik wel even fronsen. We zijn hier toch geen Amsterdam of Rotterdam? De verkiezingsposter van de PvdA vond ik niks. Er staan teveel mensen op. Puur vanwege de landelijke tendens noteer ik 2 zetels voor de PvdA.

Hart voor Katwijk (HvK)
HvK vind ik raadselachtig opereren. Men reduceert continu de vijver van potentiele kiezers. Allereerst de toevoeging 'Katwijk' in de naam. Dit gaat geen enorme hoeveelheden stemmen in Rijnsburg en Valkenburg opleveren. Vervolgens het ridicule programma. Uitvoering van het verkiezingsprogramma zou 5 miljoen structureel per jaar kosten !! Nu acht ik ze niet zo dom dat ze dit zelf ook niet weten, maar dat is de manier van de familie vG om stemmen te trekken. Maar hoeveel kiezers gaan hier intrappen? Vervolgens de rabiate anti-christelijke standpunten. Vind ik niet slim, je sluit hiermee een groot aantal potentiele kiezers mee uit. Vervolgens is voor HvK ook nog eens lastig om erg hard te reageren op de VVD-wethouder, want Anita heeft hem zelf uitgekozen en omschreef hem bij de Algemene Beschouwingen van november 2010 als een proffesional (itt de andere wethouders). Anita is ook het raadslid wat het meest afwezig is bij raadsvergaderingen. Ze heeft dus ook veel laten liggen voor free publicity. De kansen lagen er wel (mede door opstelling VVD), maar ze zijn niet benut. Ik twijfel tussen 0 en 1 zetel. Nou vooruit, omdat het Anita is : ik noteer 0 zetels

D'66
Dit zal voor een heel aantal stemmers een alternatief zijn voor GB of VVD. Landelijk fors de wind mee. Weliswaar relatief onbekend, maar wel frisse ploeg en een beschaafde lijsttrekker. Ik noteer 2 zetels.

KiesKatwijk
Jaap heeft maar 2 items (Vliegveld en N206). Hierbij poneert hij de nodige onjuiste stellingen, maar hij komt op 1 of andere manier wel slim over. Ook ik verdenk hem er daarvan. Nou vooruit, omdat het Jaap is: ik noteer 1 zetel. Jaap is ook voor het Europees Parlement kandidaat, voor 50+ (hij is een soort crypto-OPA). Indien hij inderdaad in de gemeenteraad komt dan zal de hele raad in mei wel op Jaap stemmen (Red Katwijk, stem Jaap!)

OPA Katwijk
Weinig van gezien. Gezien het goede seniorenbeleid van de afgelopen jaren , door de gemeente (en alle partijen), is er m.i. ook weinig behoefte aan OPA. Ik noteer 0 zetels

Jezus Leeft!
De heer Vlasman is een bijzondere man. Grappig hoe hij elke keer weer de lachers op zijn hand krijgt door te laten merken dat hij totaal niet weeet hoe het gemeentebestuur in elkaar zit. Dit maakt echter ook duidelijk dat hij er niets te zoeken heeft (voor de duidelijkheid: Hij wel, maar hij niet). Ik noteer 0 zetels.

Voor degenen die het met bovenstaande niet eens zijn, een troost: ik ken geen enkele prognose die juist is geweest mbt verkiezingen. Zelfs die van mij niet.






3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gebaseerd op de diverse voormalige CDA-stemmers om mij heen die de partij nu de rug toekeren, de irritante en doorzichtige campagne en het feit dat de landelijke halvering sinds de vorige raadsverkiezingen nog moet worden verwerkt, voorspel ik vijf zetels voor het CDA. CU profiteert daarvan - en hou HvK en KK in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedenk daarbij wel dat landelijke partijen als PVV en SP hier niet meedoen. Recente gemeenteraadsverkiezingen bijv. in Alphen a/d Rijn laten zien dat landelijke tendensen niet 1:1 zijn door te vertalen naar de plaatselijke situatie. Er is traditioneel zeer weinig kiezersverkeer tussen CDA en CU. Ik dicht KK meer kansen toe dan HvK.
    Maar ik heb de wijsheid niet in pacht, we zullen het snel weten!

    BeantwoordenVerwijderen