woensdag 20 februari 2013

Vliegveld en buren

 De ontwikkeling van het vliegveld Valkenburg blijft de gemoederen bezighouden. Dit zal nog wel de nodige tijd zo blijven. Immers, het masterplan is net gepubliceerd, straks gevolgd door een bestemmingsplan en tussendoor moeten er ook nog afspraken gemaakt worden met de ontwikkelaar, het Rijk (RVOB).

De publicatie van het masterplan heeft al tot verschillende reacties geleid. Vermeldenswaardig is het alternatieve plan van 'echte Kattukker' Jaap Haasnoot wat er in het kort op neerkomt: woningbouw is al genoeg gepland, behoud het vliegveld en maak er een zakenvliegveld van. Nu is dit idee niet nieuw. Wijlen Joop vd Reijden (destijds wn burgemeester Valkenburg) heeft deze route in 2004/2005 al eens verkend en onder andere Ryanair benaderd, maar dit liep op niets uit. Nu is het ook maar de vraag of de omgeving dit een goed idee zal vinden. Het militaire vliegveld leverde in Valkenburg,Rijnsburg en Katwijk geen klachten op (daarbuiten gek genoeg wel), maar vindt men het nog steeds leuk als de vliegfrequentie toeneemt en ook de toe- en afvoer van passagiers?

Natuurlijk ook reacties van de vaste vliegveldwatchers, onze buurgemeenten Wassenaar en Leiden. Het standpunt van Wassenaar is al jaren consistent: de bebouwing moet zo ver mogelijk van Wassenaar af. Dat de bebouwing op Katwijks grondgebied dan hoger wordt en dichter op elkaar gepropt wordt (bij de randvoorwaarde van 5.000 woningen) dat maakt ze in Wassenaar niet uit. Dat is hun probleem immers niet. Men wilde op de bestemmingsplankaart een groene buffferzone van 23 centimeter tussen Katwijk en Wassenaar. Hoe men deze afstand bepaald had, dat werd me pas later duidelijk.
Consequent werd alleen opgekomen voor de 'belangen' van Wassenaar. Men heeft dit ook bij de voorlopers van het masterplan (ISV en ISP) geuit. Tegen dit laatste plan heeft de gemeenteraad van Wassenaar tegengestemd. Dit was destijds (2008) de bekende druppel: exit Wassenaar uit de stuurgroep. Nu roept de gemeenteraad van Wassenaar de Katwijkse gemeenteraad op om weer deel te mogen nemen aan de stuurgroep.
Niet doen!!

De reactie van Leiden mag er ook zijn. Men stelt dat men overwegend positief is over het Masterplan, maar..... dan geen 5.000, maar 10.000 woningen, geen glastuinbouw,windmolens aan het Valkenburgse meer, en meer wil nauwer bij de ontwikkeling betrokken worden. Wat zou men toch in Leiden bedoelen met 'overwegend positief'? Dit soort opmerkingen betekent toch (bij aanvaarding daarvan) dat het hele masterplan de prullenbak in kan??

Ik lees overigens graag brieven van de gemeente Leiden. Het bevat vaak iets pedants,betweterigs, een "ik leg het nog een keer uit aan m'n debiele broertje"-gehalte.  Neem nu dit (over het glastuinbouwgebied Zijlhoek-De Woerd): Vanuit Leiden gezien zouden wij het wenselijk vinden als ook dit gebied in de toekomst kan transformeren tot een meer hoogwaardige invulling, die meedoet met de ontwikkelingen in de aangrenzende gebieden. Dit biedt ook kansen om de psychologische afstand tussen Katwijk/Valkenburg en Leiden te verkleinen. In gewone woorden: Leiden zou graag zien dat de bewoners Katwijk/Valkenburg ook op 2 benen gaan lopen.

Wordt vervolgd........   

1 opmerking:

  1. Ik ben het in grote lijnen wel eens met de waarnemingen van wethouder Daan.Ik wil benadrukken dat ik pleit voor een zakenvliegveld met restricties. Daar moeten dus geen goedkope chartermaatschappijen worden toegelaten.De houding van Wassenaar is goed te plaatsen: een egocentrisch klimaat aldaar. Graag enige duiding van de schrijver waar die houding van Leiden vandaan komt. Voor meer achtergronden: http://zozitdatdus.blogspot.nl/

    Een recht hartelijke groet,

    Jaap Haasnoot

    BeantwoordenVerwijderen