donderdag 3 april 2014

De kiezers worden bedankt!!

In mijn vorige blog gaf ik een prognose van de verkiezingsuitslag. Toch nog even een evaluatie van mijn voorspellende gave.

CDA (prognose 9, uitslag 7)
Ik was optimistisch. Er zijn de afgelopen periode veel goede dingen gebeurd en gerealiseerd, er was/is een goede lijst en een zeer zichtbare campagne. Direct na sluiting van de stembussen werd er landelijk geventileerd dat het CDA tot de grote verliezers zou horen. Uiteindelijk viel dit buitengewoon mee, hetgeen het resultaat in Katwijk (-1) eigenlijk nog extra zuur maakte. Jeroen Ravensbergen is niet met voorkeurstemmen in de gemeenteraad gekomen. Dit was achteraf een domme opmerking van me. Er stonden al 2 Rijnsburgers hoger dan Jeroen op de lijst en dan is het wel heel lastig. Troostprijs voor het CDA: wel weer de grootste partij!

GB (prognose 4, uitslag 4)
Deze had ik goed, zie voor de motivatie mijn vorige blog. Ook had ik goed (maar dat was makkelijk) dat Marcel van Tol met voorkeurstemmen er in zou komen. Wat ik niet had voorzien is dat de nummers 5,7 en 8 , de nummers 2,3, en 4 zouden passeren met voorkeurstemmen. Achteraf was het wel logisch: nummer 5 was de 1e vrouw op de lijst, nummer 7 de 1e Rijnsburger en nummer 8 de eerder genoemde Marcel van Tol. Inmiddels heeft Corry Vingerling (de nummer 5) zich teruggetrokken tbv Rene Slootweg.

ChristenUnie (prognose 6, uitslag 6)
Had ik ook goed! Ook de voorspelling dat het dit keer een ruime 6 ipv een benauwde 6 zou zijn.

SGP (prognose 6, uitslag 6) 
Voor velen een verrassing, bij tussenstanden stond de SGP zelfs even op 7. Een plus van 1 zetel had ik voorzien.

VVD (prognose 3, uitslag 2)
Je hoefde geen profeet te zijn om te beweren dat de VVD zou verliezen. Het verlies (van 5 naar 2) was nog groter dan ik dacht. Ik had gedacht dat Edwin de Mol er met voorkeurstemmen in zou komen. Nee dus, wel de nummer 7 Annette Brul (1e vrouw, Rijnsburg).

PvdA (prognose 2, uitslag 2)
De forse landelijke tegenwind zorgde er zelfs voor dat een tussenstand voor de PvdA 1 zetel aangaf. Nadat de nummer 2 , Matthijs van Tuijl, na het zien van deze tussenstand even gereanimeerd moest worden, brachten de resterende 3 stemlokalen (1xVb,2x Rb) toch de verlossende 2 zetels. Knap gedaan gezien de landelijke PvdA uitslagen en persoonlijk: het is ze van harte gegund!

Hart voor Katwijk (prognose 0, uitslag 3)
Gezien de vorige prognoses moet de lezer gedacht hebben: die Binnendijk weet waarover hij praat, gemotiveerd en wel komt hij tot goede prognoses. En dan dit?? gewoonweg 3 zetels er naast! Was hier 'de wens de vader van de gedachte'? Nee, deze voorspelling was een blunder. u moet toegeven dat ik alles heb gedaan om dit onheil aan de gemeente te laten voorbijgaan, maar het is niet gelukt. Kennelijk geloven kiezers de financiele worsten die aan hen zijn voorgehouden, het is niet anders.
Het is overigens wel opvallend (en knap) dat Anita van Ginkel in 2010 de VVD van 2 naar 5 kreeg en nu dus HvK van 0 naar 3. Zelfs ik heb daar toch wel bewondering voor.

KiesKatwijk (prognose 1, uitslag 2)
Deze had ik bijna goed ingeschat. KK profiteerde optimaal van de as van het kwaad (lijstverbinding met HvK). Minder stemmen dan D66, maar door de lijsverbinding wel een zetel meer.

D'66 (prognose 2, uitslag 1)
zie bovenstaande opmerking. Toch viel het resultaat mij , ook gezien de forse landelijke plus voor D'66, een beetje tegen. Ik denk dat D'66 zelf ook op meer had gehoopt. Maar ach, je staat 'op de kaart'.

OPA en Jezus Leeft! had ik beiden op 0 staan. Dit kwam ook uit, hoewel OPA toch dichtbij een zetel is geweest. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten