woensdag 25 augustus 2010

Trotse vader

De start van het politieke seizoen laat in Katwijk nog even op zich wachten, maar het voetbalseizoen is weer gestart. Rijnsburgse Boys en Katwijk hebben hun eerste schreden in de topklasse gezet, vanavond speelt Rijnsburgse Boys in de KNVB-beker thuis tegen Dongen, de winnaar van de algehele amateurbeker van vorig seizoen. De overige plaatselijke clubs (Quick Boys, Rijnvogels en Valken'68) zijn druk bezig met de voorronde van de districtsbeker en starten volgende week met de competitie.
Quick Boys doet niet mee in de topklasse en daar zijn al leuke grappen over gemaakt (De gemeente is verheugd dat ook komend seizoen het recreatieve voetbal gewaarborgd is), maar het is toch een gemis om een dergelijke club niet op het hoogste niveau te zien acteren.

Het jeugdvoetbal is ook weer begonnen. Het begon er mee dat mijn oudste zoon (9) zijn voetbalschoenen kwijt was en dat er vlak voor de eerste training nieuwe schoenen gekocht moesten worden. In de sportzaak viel zijn oog allereerst op goudkleurige voetbalschoenen. Nu behoor ik tot de prinzipenreiters die vinden dat voetbalschoenen gewoon zwart moeten zijn, dus stelde ik dat hij pas goudkleurige schoenen zou krijgen indien hij 10x achterelkaar links/rechts kan hooghouden, vervolgd door de bal stil te leggen in zijn nek. Kapsones moeten wel ergens op gebaseerd zijn. Mijn verwachting is dat mijn zoontje nog wel een aantal jaren met 'normale' schoenen speelt.
De eerste wedstrijd (RBB E9) ging ondanks een geflatteerd verlies (1-2) zeer goed. Leuk team en mijn zoontje speelde met volle inzet. Tot mijn grote verrassing trok hij halverwege de 2e helft vol aan de noodrem door met een sliding van achteren een doorgebroken speler neer te halen. De scheidsrechter floot terecht en de neergehaalde speler moest huilen.Volgens mij speelde hij niet de bal, dus een penalty was terecht geweest (aan rode kaarten doen ze niet op dit niveau). De scheidsrechter gaf een vrije trap die verder niets opleverde.
Mijn zoontje was woest na afloop. De scheidsrechter deed onbegrijpelijke dingen en floot alleen maar omdat de tegenstander ging huilen. "ik vond het terecht dat de scheidsrechter floot, sterker nog, hij had geen vrije trap, maar een penalty moeten geven". "Helemaal niet, de scheidsrechter zei dat het per ongeluk was. Als het per ongeluk was, dan is het geen overtreding en had hij geen vrije trap moeten geven".
Trotse vader : goede overtreding en leuke redenatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten